Supply chain intelligence


Use cases voor impact

Kunstmatige intelligentie (AI) staat op het punt een substantiële impact te hebben op de toekomst van supply chains. We staan echter nog maar aan het begin wat betreft het onderzoeken waar AI de grootste impact kan hebben.

In deze blog bespreken we 10 use cases die al naar voren zijn gekomen in dialogen met onze prospects en klanten:

Ketensamenwerking

Door een gebrek aan samenwerking en integratie met leveranciers kregen veel supply chains te maken met ernstige verstoringen tijdens de pandemie. AI-ondersteunde cloudoplossingen kunnen helpen bij ketensamenwerking op basis van factoren als prijsstelling, snelheid, prestaties, veerkracht en duurzaamheid.

Door AI aangedreven slimme services kunnen de performance van leveranciers verder analyseren en rangschikken. Daarnaast ontvangt u in de nabije toekomst vast en zeker geautomatiseerde, op maat gemaakte voorstellen over hoe u uw supply chain samenwerking kunt versterken.

Klantenservice

Klantenservice is een van de meest kritieke onderdelen van logistiek en supply chain management. Maar vergaande interactie tussen klanten en chatbots - en de klantenservice die chatbots adopteert - is nog niet erg succesvol geweest.

Dit is een gebied waar we de komende jaren grote verbeteringen zullen zien. Vooral bij de verkoop van complexe diensten waarbij de vragen en antwoorden verre van voor de hand liggen, bij diepgaande en strategische probleemoplossing via chatbots, en in het geval van progressieve real-time tracking in de keten.

Automatische documenten

Een andere use-case van AI in de toeleveringsketen zou het automatisch genereren van documenten kunnen zijn. AI zou kunnen helpen bij het herkennen, samenvatten, vertalen, voorspellen en genereren van inhoud op basis van supply chain kennis die is verkregen uit enorme datasets.

Grote taalmodellen kunnen geautomatiseerde concepten van prognoses, contracten, producten, verkoopvoorstellen en pitches produceren die slechts weinig herzieningen behoeven. Dit kan de productiviteit van uw supply chain-, sales-, marketing-, inkoop-, klantenservice- en backofficeteams versnellen.

Vraagvoorspelling

Uiteindelijk zullen we een nieuwe kruisbestuiving zien met gegevens die zijn geëxtraheerd uit forums, sociale media en andere online bronnen. AI kan immers grote hoeveelheden gegevens uit meerdere bronnen in realtime analyseren.

Verbeterde scenario's en trends over intenties van kopers en mogelijke knelpunten zullen werkelijkheid worden. Zowel B2C als B2B. U bent dan beter in staat om gedrag te voorspellen, productieschema's te optimaliseren, voorraadtekorten te voorkomen, planning en logistiek te verfijnen en doorlooptijden te verkorten.

(G)local decision-making

Supply chain AI kan leiders in de supply chain, logistiek en planning ook voorzien van een nog nauwkeurigere regiospecifieke vraag. Elke regio heeft bijvoorbeeld zijn eigen evenementen, weersomstandigheden, verkeersafwijkingen, vakanties, trends, enz.

Door real-time regiospecifieke parameters te gebruiken, kunnen AI-aangedreven prognosetools helpen de uitvoeringsprocessen aan te passen aan unieke regiospecifieke vereisten. Dit stelt impact makers in de supply chain in staat om betere en nauwkeurigere keuzes te maken en decision-making te innoveren.

Slimmere logistiek

Insiders zien de meerwaarde van AI in de logistiek al jaren en maken er inmiddels gebruik van. AI, cloud en IoT vereenvoudigen intralogistiek, magazijnbeheer, real-time zichtbaarheid, aanpassingen in de keten, routeplanning en last-mile-planning. Wat al op grote schaal wordt toegepast – en wat niet – verschilt sterk van bedrijf tot bedrijf.

Wij zijn er zeker van dat AI in de nabije toekomst ook gaat zorgen voor innovatie op grotere schaal door zelflerende, intelligentere supply chains, snellere en slimmere naadloos afgestemde magazijnen en fabrieken, groenere routeplanning, op AI gebaseerde prognoses, automatische capaciteits- en personeelsplanning en betere klantenservice via slimmere, strategische chatbots.

Versnelling duurzaamheid

AI kan bedrijven helpen duurzame doelen te versnellen. Bijvoorbeeld in het geval van het bullwhip-effect kunnen AI-aangedreven prognosetools helpen om fluctuaties in vraag en aanbod te verminderen door een slimme combinatie te maken van gegevens die zijn verzameld van klanten, leveranciers, fabrikanten en distributeurs. Dit kan voorraden, achterstanden en verspilling helpen verminderen.

Geïntegreerde AI zal ook groenere, flexibele routeplanning versnellen en slimmere suggesties ondersteunen voor lagere CO2-emissies en energieverbruik. En aangezien AI kan helpen om optimale voorraadniveaus te behouden, kan ook de CO2 die gepaard gaat met opslag en verplaatsing van overtollige voorraad worden verminderd.

Kwaliteitsmanagement

Het analyseren van gegevens van sensoren en andere bronnen om de kwaliteit van producten en machines in elke fase van de supply chain te bewaken, is niets nieuws. Cloud-first supply chains en IoT zijn al succesvol. AI helpt echter de kruisbestuiving tussen verschillende databronnen (verleden, real-time, toekomst) te versnellen en kan daardoor zorgen voor betere verbetervoorstellen en besluitvorming. Dit kan bedrijven helpen corrigerende, kwaliteitverhogende maatregelen te nemen voordat producten de klant bereiken, daarmee risico's verminderen, reputatieschade voorkomen en kosten besparen.

Supply chain agility

AI kan een echte game-changer zijn voor de flexibiliteit van de supply chain, omdat het de potentie heeft om uiteindelijk de slimste, data-gestuurde besluitvorming mogelijk te maken, waardoor u ervoor kunt zorgen dat uw toeleveringsketen zo flexibel en veerkrachtig mogelijk is.

Maar we zijn nog ver verwijderd van dit volledige, end-to-end, 360° potentieel. Nieuwe regelgeving, end-to-end gegevensuitwisseling, datakwaliteit, privacykwesties; slechts een paar blokkades die eerst moeten worden overwonnen voordat end-to-end supply chains zo soepel en flexibel mogelijk worden. En in een VUCA-wereld, zal dit een dagelijkse uitdaging blijven.

Aantrekkelijke werkcultuur

Het gebeurt in de hele supply chain; medewerkers verlaten het bedrijf. Bijvoorbeeld door veeleisende werkculturen, slechte communicatie of te trage IT-systemen. Maar AI heeft de potentie om een ​​positieve impuls te geven aan uw team en werkcultuur. Door AI geïnspireerd talent en door AI geoptimaliseerde supply chains zijn kansen voor slimme bedrijven.

Stelt u zich voor dat we afstappen van menugestuurde klikinterfaces naar volledig geautomatiseerde, minimalistische voice en/of text interfaces. Dit kan leiden tot meer ruimte voor klanttevredenheid, samenwerking en het opbouwen van een innovatiecultuur. In die zin kan AI bijdragen aan een gelukkigere werkomgeving en talent behouden en aantrekken.

What’s next?

We geloven dat AI uiteindelijk een transformerende impact zal hebben op logistiek en supply chain management. Wij zijn namelijk al begonnen met het implementeren van AI-ondersteunde demand planning in control towers.

Om echter een sleutelrol te spelen in supply chain operaties - ook met GenAI - moeten AI-oplossingen interne procedures hebben die gegevens verifiëren.

Alleen dan is het mogelijk om processen te realiseren die niet alleen wendbaar, maar ook volledig betrouwbaar zijn. De toekomst zal uitwijzen wie de echte, integrale fast movers zullen zijn!

Nieuwsgierig naar meer?

Ook voorop blijven lopen en de toepassingen voor uw bedrijf verkennen?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennissessie!


Vorige
Vorige

AWS AI-tools

Volgende
Volgende

Ketensamenwerking